Jakie witaminy są niezbędne w diecie biegacza?

Bieganie to jedna z najbardziej popularnych aktywności fizycznych w naszym kraju. Organizm osoby regularnie uprawiającej ten sport potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania wielu rozmaitych składników odżywczych. Do najważniejszych zaliczamy witaminy, czyli chemiczne związki organiczne mające ogromny wpływ na odporność, samopoczucie, wydolność oraz inne istotne parametry. Niezbędne jest wprowadzenie ich do codziennej diety – najlepiej w postaci konkretnych produktów spożywczych albo gotowych suplementów.

Pięć głównych filarów

W kategorii witamin potrzebnych każdemu biegaczowi należy wyróżnić przede wszystkim witaminę A, która występuje m.in. w jajach kurzych, serze, mleku, marchwi, rybach, szpinaku, pomidorach i czerwonej papryce. Wzmacnia ona cały układ odpornościowy, pomaga zwalczać groźne wirusy i stany zapalne, a także wpływa na dobry rozwój kości oraz podnosi ich wytrzymałość na złamania. Jak by tego było mało, w razie jakiegokolwiek urazu w znacznym stopniu przyspiesza proces leczenia. Niezbędne są ponadto następujące witaminy:

  • C – jest silnym przeciwutleniaczem i zabezpiecza organizm przed przeziębieniem; występuje choćby w pietruszce, cytrynie, truskawkach, brokułach, mięsie i nabiale,
  • D – jej niedobór prowadzi do osłabienia mięśni i stawów kolanowych, co może nawet uniemożliwiać uprawianie sportu,
  • E – określana potocznie mianem witaminy młodości, pozytywnie oddziałuje na metabolizm i układ krążenia,
  • K – pomaga w ekspresowym gojeniu się ran, zapobiega chorobom serca i wzmacnia układ kostny.

Dodajmy, że wymienione witaminy znajdują się nie tylko w jedzeniu, ale również w składzie bezpiecznych suplementów diety. Można je bez problemu nabyć np. w takich sklepach online jak https://www.runshop.pl/witaminy-i-mineraly,c38.html.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

dwa × jeden =