Najczęstsze awarie rozruszników i ich przyczyny

Gdy w samochodzie zawodzi rozrusznik, może się to dla nas skończyć bardzo nieprzyjemnym dniem. Brak możliwości odpalenia auta, gdy musimy pojechać do pracy zazwyczaj ma swój finał w szybkim biegu na autobus, a na miejsce i tak przybywamy spóźnieni. Jeszcze gorzej jest wtedy, gdy taka awaria auta spotka nas w czasie zimy. Dlatego też jeżeli zauważamy złą pracę rozrusznika w naszym aucie, nie zwlekajmy z jego naprawą. Przedstawiamy najczęściej występujące awarie tych urządzeń, a także przyczyny ich występowania.

Zużycie szczotek

Rozrusznik jest silnikiem prądu stałego, ma więc szczotki które przenoszą energię elektryczną na obracający się komutator. Powoduje to, że czasem ściera się ich warstwa grafitowa, która zapewnia kontakt elektryczny. Pierwszymi objawami takiej sytuacji jest charakterystyczne „zawieszanie się” rozrusznika – trzeba kilka razy przekręcić kluczyk by silnik elektryczny zaczął pracować. Zdarza się też, że szczotka ulegnie złamaniu bądź zatarciu w szczotko-trzymaczu. Zazwyczaj dzieje się to ze starości lub z powodu przedostawania się oleju w okolice rozrusznika.

Awaria elektromagnesu

Rozruszniki nie są na stałe zazębione z wieńcem koła zamachowego silnika. Następuje to na krótki moment, gdy przekręcamy kluczyk w stacyjce. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia elektromagnesu, który ma za zadanie dokonać ów zazębienia, rozrusznik może nie pracować wcale, bądź  usłyszymy jedynie świst jego silnika elektrycznego, pracującego bez obciążenia. Na stronie https://www.shop.bendiks.pl/ można zakupić zamienne elementy do rozruszników i dokonać ich samodzielnej naprawy, z którą jak wspomnieliśmy nie należy zwlekać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

15 − 12 =