Telefon stacjonarny to tradycyjny telefon, który wykorzystuje fizyczne połączenie z siecią telefoniczną. Termin „telefon stacjonarny” jest używany w celu odróżnienia tych telefonów od telefonów komórkowych i usług VoIP (Voice over Internet Protocol).
Telefony stacjonarne są często używane w firmach i w domach, ale coraz częściej są zastępowane przez telefony komórkowe. Większość nowo budowanych dziś domów nie ma zainstalowanych telefonów stacjonarnych. Telefony stacjonarne są nadal przydatne dla niektórych osób. Jeśli mieszkasz w obszarze o słabym zasięgu telefonii komórkowej lub chcesz uniknąć wysokich opłat za przesyłanie danych od operatora bezprzewodowego, telefon stacjonarny może być dobrym rozwiązaniem. Ponadto, wiele stanów wymaga, aby firmy uwzględniały telefony stacjonarne w swoich planach, jeśli oferują usługi komórkowe.
Oprócz użytku mieszkaniowego, firmy również wykorzystują linie stacjonarne do swojej działalności. Liczba ta również stale spada, chociaż nadal stanowi ponad dwie trzecie wszystkich telefonów w ustawieniach komercyjnych – około 83 mln sztuk z 125 mln wszystkich telefonów w całym kraju.
Telefon stacjonarny ma kilka cech, które odróżniają go od innych typów telefonów. Może być cały czas podłączony do gniazdka elektrycznego, co pozwala na korzystanie z takich funkcji jak połączenia oczekujące bez obawy, że bateria się rozładuje. Chociaż w tych czasach istnieje już telefon stacjonarny bezprzewodowy. Do prawidłowego działania nie potrzebuje połączenia Wi-Fi ani usług komórkowych – wszystkie połączenia przechodzą przez sieć lokalnego operatora telefonicznego.