Klienci już dawno zrezygnowali ze sklepów, gdzie ekspedientka za ladą decydowała o tym jaki artykuł trafi do koszyka klienta. Będąc obsługiwanym w takim sklepie, jedyne na co mogliśmy sobie pozwolić, to wskazanie palcem pożądanego przez nas produktu i otrzymanie go z rąk pani zza lady. Tradycyjny model sklepu został szybko zastąpiony przez sklepy samoobsługowe. Dzisiaj relikt dawnych czasów można obserwować, a nawet dokonywać w nim zakupów raczej w mniejszych miejscowościach lub na osiedlach. Jak jednak powinien wyglądać idealny plan sklepu samoobsługowego?
Przede wszystkim musi mieć dużo wolnej przestrzeni, by klient miał okazję swobodnie przemieszczać się między sklepowymi alejkami i mieć dostęp do wszystkich artykułów bez nadwyrężania mięśni czy stawania na palce. Aby wykorzystać jak najlepiej dostępną przestrzeń warto skorzystać z usług specjalisty, czyli zakupić projekt samoobsługowego sklepu. Dzięki takiemu zabiegowi, uzyskamy od projektanta kompletny zarys powierzchni, uwzględniający strategiczne miejsca. Projekty sklepu zawierają najważniejsze punkty takie jak ewentualne okna, drzwi czy miejsce na kasę, jednak pozostała część tzw. hala sprzedażowa to pod względem handlowym strategiczna część sklepu, która dobrze przemyślana i odpowiednio ustawiona może przynieść spore korzyści finansowe. Z tego powodu warto na spokojnie przyjrzeć się dostępnej przestrzeni i świadomie przemyśleć rozstaw regałów, układ alejek, położenie poszczególnych działów w taki sposób, by tworzyły spójną przestrzeń handlowo- marketingową.